Tijdens het gesprek met de hulpdiensten in de raadscommissie op 14 juni 2022 over de ‘motie 201110/M3A: 30 in z’n drie’ – waarin opgeroepen wordt om waar mogelijk 30 km-straten in te richten – bleek dat de hulpdiensten moeite hebben met dit voorstel vanwege de veiligheid van hun dienstverlening en hun cliënten, en de aanrijtijden. Daarnaast vertelde de politie dat in 30 km-straten, die niet als zodanig zijn ingericht, niet kan worden gehandhaafd op snelheid.
Voor een goede oordeelsvorming over de wijze waarop de motie uitgevoerd kan worden hebben wij de volgende vragen aan het college:
1) Zijn er de afgelopen 3 jaar door de politie snelheidscontroles uitgevoerd in straten waar een 30 km-zone van kracht is en die als een 30 km-zone zijn ingericht? Zo ja, hoe vaak is dat de afgelopen 3 jaar gebeurd?
2) Kunt u ons informeren over hoeveel auto’s hierbij op snelheid zijn gecontroleerd en wat het aantal uitgeschreven bekeuringen is voor snelheidsovertredingen in de bovengenoemde straten in de afgelopen 3 jaar?
3) Op 14 juni j.l. is in de commissie o.a. de kaart besproken, waarop staat aangegeven op welke wegen al of niet alsnog een 30 km-zone kan worden ingevoerd. Wij vragen u om op deze kaart ook aan te geven wat de 20 (verkeerstechnisch) gevaarlijkste wegen en kruisingen zijn in Dordrecht, en waar scholen voor het lager onderwijs en complexen van seniorenwoningen zijn gesitueerd.
Deze informatie willen wij gebruiken bij de volgende bespreking van dit onderwerp, om een zo goed mogelijke afweging te kunnen maken en tot maatwerk te komen.
Met vriendelijke groet,
Leo Damen, Wouter van der Spoel