Marije Schnabel, PvdA, bij behandeling PerspectiefNota (PPN) 2025 in gemeenteraad, dinsdag 18 juni 2024:
Voorzitter, We lezen een heldere Perspectiefnota, goed geschreven, daarvoor dank aan de ambtenaren, maar we lezen ook veel opsommingen en weinig voorstellen met perspectief. Tijdens het lezen houdt ons vooral de vraag bezig: welke politieke keuzen worden er nu gemaakt en hoe gaan we dat doen? Met oog op de uitdagingen, denken wij dat de volgende prioriteiten leidend moeten zijn:
1. Meer sociale woningbouw
Een groot en groeiend aantal inwoners, waarvan vele hardwerkend maar met een bescheiden inkomen, heeft geen perspectief op een huis. Dat is slopend, zowel fysiek, als mentaal. Voor deze mensen moet woonruimte komen. Dat betekent meer sociale huurwoningen bouwen. Dit zorgt op langere termijn voor minder kosten voor opvang en zorg en gelukkigere levens. Het geld dat gereserveerd is voor het XXL-park grotendeels bestemd voor asfalt en beton, deel infrastructuur, willen we daarom inzetten voor het bouwen van meer sociale huurwoningen. Of met een deel van de ingeboekte inkomsten van de groei. Wij komen op hogere groei-inkomsten, we hebben daar technische vragen over gesteld, maar daar komen we in de commissie op terug. We zien dat de commerciële woningbouw onzeker is door hoge bouwkosten. Als we als gemeente investeren in deze woningen en afspraken maken met corporaties en ontwikkelaars over woningaantallen en budget is afname van een deel van de woningen al meteen zeker. Ook ontwikkelaars kunnen hun steentje bijdragen aan betaalbaar bouwen als zij meer financiële zekerheid hebben. Op deze manier kunnen we de woningbouw een extra impuls geven.
2. Jongeren:
Punt 1. Het Rijk maakte enige jaren geleden de keuze om de gesloten Jeugdhulpverlening af te bouwen. Door deze afbouw kwam er een golf aan kosten op ons af. Die golf was af te remmen geweest door onder andere de Hervormingsagenda in te zetten. Hierin ligt de nadruk op preventie. Inzet op en uitvoering van deze Hervormingsagenda is in Dordrecht tot nu toe nauwelijks gelukt. Is de wethouder het niet met ons eens, dat als we eerder gestart waren met de uitvoering van deze agenda, de kosten wellicht minder hoog waren geweest en we hier niet steeds opnieuw geld bij hadden moeten leggen? Wij vinden het onbegrijpelijk dat de wethouder zo weinig prioriteit in een stevige sturing en uitvoering lijkt te zien. Wij willen resultaten zien, zodat kinderen, jongeren en ouders weer perspectief zien. (Want hoe langer je wacht, hoe meer problemen ontstaan). In de Perspectiefnota wordt een extra formatie gevraagd voor het Meldpunt en Veilig Thuis. Wij willen geen kind in de kou laten staan, maar we willen wel graag eerst een onderbouwing met cijfers. Daarom dienen wij hiervoor DE MOTIE LAAT KIND NIET IN DE KOU STAAN in.
Punt 2: Aangezien jongeren het dichtst bij jongeren staan, moeten we meer inzetten op plekken waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten. Op dit moment word je bijna overal weggestuurd. Er zijn veel mooie en goede initiatieven zoals o.a. Wij voor de Jeugd, buurtinitiatieven in Krispijn en Het Staartje aanbieden, maar een deel van hen kampt met ruimtegebrek (’t Staartje), of kunnen door de warmte in de zomer geen gebruik meer maken van de locatie (de locatie in Krispijn waar Wij voor de Jeugd nu gebruik van maakt).
Punt 3: Het is geen nieuws dat het als onveilig op Het Leerpark wordt ervaren door zowel ouders als jongeren. We hebben daarom duidelijke communicatie nodig over wat er aan veiligheid wordt aangeboden. Veel jongeren die wonen op het Leerpark voelen zich daar ook in de avonduren onveilig. Denk aan: weinig verlichting en meer toezicht. Als we naar het mbo-onderwijs zelf kijken, zien we wel een terugloop bij de opleidingen waar juist vraag naar is in de stad en regio, zoals logistiek en transport. Hoe kan dat? Zeker met oog op het duurzaam begeleiden van jongeren naar passend werk? Dus: 1. Prioritering op sociale en fysieke veiligheid op het Leerpark; 2. Aandacht voor mbo-niveau 1 en 2 met betrekking tot schooluitval. 3. Toevoeging op de Introductiedagen: laat werkgevers uit de regio onderdeel uitmaken van deze dagen, zodat jongeren bewuster kunnen kiezen voor een vak of beroep, of voorkeur voor een Snuffelstage.
Die aantrekkelijkheid van de stad mag zich ook meer in de wijken tonen. In de PPN lezen we dat 150.000 euro voor cultuur is vrijgevallen. We dienen een MOTIE en AMENDEMENT in om deze 150.000 euro te bestemmen voor een FONDS EENMALIGE CULTURELE INITIATIEVEN in en vooral vanuit de wijk. Zogenaamde Community Arts projecten geven een stem aan bewoners, vergroot zelfvertrouwen en versterkt de leefbaarheid en sociale cohesie in de wijk.
Voorzitter, tot slot, de PPN is helder, maar schetst onvoldoende perspectief. Goed besturen, vinden wij, gaat over aandacht voor sturing op de uitvoering en het oog hebben voor juist die mensen die nu noodgedwongen achterblijven.
De moties die toegezegd of aangenomen werden, daarvan zien we in de praktijk onvoldoende uitvoering terug. We denken dan aan de Voorzieningenmonitor, waarin jongeren opgenomen zouden worden. We hebben dit toegezegd gekregen, maar daarvan hebben we nog niets voorbij zien komen. Een gesprek over Jongerenhuisvesting met het oog op de Troelstraweg, de Begeleidingscommissie van het AZC. Want hoe gaat het daar nu mee? Voorzitter, als we onze stad met al onze inwoners perspectief willen geven, dat hebben we immers beloofd, moeten we dat ook echt samendoen. Dat betekent dat we onrust wegnemen, zoals blijkt o.a. uit de brief van het Armoede Platform over de aankomende bezuinigingen en zekerheid bieden.
Bekijk hier het gefilmde verslag. Marije begint vanaf 2.11.22