Versterk de positie van jongeren!

26 oktober 2023

Versterk de positie van jongeren!

Marije Schnabel | Raadslid Partij van de Arbeid

Er spelen verschillende problemen in onze mooie stad. Wij gaan bij het behandelen van deze Begroting in op zaken die jongeren in onze stad tegenkomen.

Geen woning

De woningnood is erg hoog en groeit nog steeds. Dat geldt zeker voor jongeren. Particuliere woningen zijn onbetaalbaar en de wachtlijst voor een sociale huurwoning is eindeloos. De nieuwe woningen op het Leerpark zijn veel te duur en tegelijk piepklein. Daarom: Stop de sloop van oudere sociale huurwoningen en verhuur deze woningen aan twee of drie jongeren.

Gebrek aan informatie en hulp

Het leven voor veel jongeren is soms knap lastig. Regelingen zoals studiefinanciering en gemeentebelastingen zijn ingewikkeld, er wordt veel van je verwacht en je zit snel in de schulden. Voor jongeren die werken en studeren moet er daarom overdag en s’ avonds iemand op het Leerpark aanwezig zijn die informatie en advies kan geven.

Leren en ontwikkelen

Het aantal jongeren met schulden blijft toenemen. Afbetalen van schulden is vaak niet eenvoudig voor jongeren, omdat zij geen stabiel inkomen hebben, of leven in een instabiele situatie. Wij willen daarom dat de gemeente hier financiële verantwoordelijkheid in neemt, zodat jongeren zich door vrijwilligerswerk, terug naar school of een andere maatschappelijke tegenprestatie verder kunnen ontwikkelen.

Voor jezelf opkomen

Voor jezelf opkomen tegenover een werkgever vraagt om moed en kennis. Je hebt bijvoorbeeld een cursus gevolgd en kunt daardoor een loonsverhoging aanvragen, tijdens een drukke dag heb je geen tijd gekregen voor een pauzemoment, of je hebt onbetaald over moeten werken. Voor veel jongeren is het lastig dit met hun werkgever te bespreken. We vinden dat hier vooral binnen de praktijkopleidingen extra aandacht voor moet zijn.

Een veilige buurt

We vinden ook dat er in de plannen voor meer leefbaarheid te veel nadruk wordt gelegd op repressie, handhaving en ondermijning. Wij willen dat er naast handhaving, meer ingezet wordt op preventie door onder andere jongerenwerk op straat en ontmoetingsplekken voor jongeren. Dat betekent meer investeren in plekken waar je kunt chillen, zodat je overdag en ‘s avonds in je wijk met andere jongeren rustig kunt kletsen, samen wat leuks kunt doen, of deel kunt nemen aan voorlichting en georganiseerde activiteiten.

Contact: