Vrij besteedbare bedrag binnen PGB moet blijven

2 oktober 2023

Goede zorg met aandacht voor iedereen

Wat verstaat uw partij onder zorg?
De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is een belangrijk onderdeel van de zorg. Niemand kiest ervoor om ziek te worden, of te worden getroffen door een ongeluk waardoor je niet meer kunt wat je eerst wel kon. Als je gezondheid kwetsbaar is en je lichaam je in de steek laat, weet je hoe fundamenteel goede zorg is. Solidariteit is nodig, want het kan iedereen overkomen. Daarom is het noodzakelijk dat iedereen gebruik kan maken van betrouwbare en toegankelijke zorg. Het is belangrijk dat je de juiste hulp krijgt en dat je goed kunt overleggen over wat je nodig hebt. Binnen de WMO zien we dat er mensen zijn die niet weten wat er mogelijk is. Tegelijk zien we ook dat er mensen in de zorg werken die niet naar behoren beloond worden.

Wat moet er gedaan worden?
We zorgen ervoor dat jij centraal staat in de ondersteuning die je nodig hebt. Zorg moet aansluiten op jouw mogelijkheden en de problemen die je in de toekomst kunt verwachten. Hierdoor wordt oponthoud in procedures en bureaucratie vermeden. Er moet daarom een basis liggen waarop je terug kunt vallen. Daarnaast moet ook maatwerk mogelijk zijn, want geen situatie is gelijk. Wij vinden het van essentieel belang dat het vrij besteedbare bedrag binnen het persoonsgebonden budget blijft. Juist dat vrij besteedbare bedrag kun je gebruiken wanneer je zorgt voor je naasten of kinderen met een beperking. Door dit vrij besteedbare bedrag heb je ruimte om minder te werken. Ook het salaris van zorgpersoneel moet omhoog, zodat werken in zorg ook echt loont.

Marije Schnabel – raadslid PvdA | Deze tekst verschijnt ook in Dordt Centraal van 4 oktober 2023