Dordtse Dinsdag 13 februari 2024: Visie Sociaal Domein
Marije Schnabel: Dank voor de mooie visie. Belangrijk dat Bestaanszekerheid als basis dient en dat we de inwoner centraal stellen. Normaliseren blijft daarin voor ons een punt van aandacht. Wat is normaal? Als het mis gaat in de basis, schulden hopen zich op, dan kan het heel snel gaan. We hebben nog een paar vraagjes:
1. In het raadsvoorstel wordt een aantal keer genoemd dat het noodzakelijk is om keuzen te maken met oog op complexe hulp, en toenemende financiële druk. Ik lees geen onderliggend kader op basis waarvan we die keuzen gaan maken. Hoe worden we als raad in positie gebracht over de keuzen en afspraken die gemaakt gaan worden?
2. We hebben een breed palet nodig aan sociale wijkteams en laagdrempelige inloop-punten, als we inzetten op bestaanszekerheid en preventie, dan zouden we daar toch geen capaciteit weg moeten halen? Maar juist moeten inzetten op professionele ondersteuning, verspreiding van punten en inzet van goed opgeleide vrijwilligers? Hoe borgen we de kwaliteit?
2. Daarmee samenhangend: Wie beoordeelt de omslag van algemene voorziening naar maatwerkvoorziening en op basis waarvan moet dat beoordeeld worden? Als dat professionals zijn (dat lijkt ons belangrijk) moeten we ze beschermen en bestaanszekerheid van cliënten borgen. Hoe gaat dat in de praktijk? Mensen moeten krijgen wat ze nodig hebben.
3. Integraal werken, of samenhangend werken – We lezen dat we willen dat de inwoner, wiens hulpvraag en sociale context centraal staan, en de professional samen met de inwoner een beoordeling maakt van de draagkracht-draaglast verhouding van de inwoner. Een goede vraagverheldering en goede gesprekken over mogelijkheden en verwachtingen leiden uiteindelijk tot een gedragen plan met realistische doelen en tijdsinzet. Hoe krijgt dat in praktijk vorm?
4. Met oog op de overgang Jeugdwet in visie (70): Landelijk gaan er bezuinigingen plaatsvinden op jeugdzorg (al hopen we natuurlijk van niet) In de bezuinigingen zal Jeugdhulp na 18 jaar niet meer vergoed worden – hoe gaan we daar beleidsvormend en proactief mee om? Kan de wethouder ons daar al iets oververtellen? In de visie staat dat de problematiek van de overgang van 18- naar 18+ op te lossen is in wettelijke kaders. Zo is het mogelijk om hulp onder de Jeugdwet te verlengen tot de leeftijd van 23 jaar voor jongeren die dat nodig hebben. De verlengde Jeugdwet brengt echter hogere kosten met zich mee, aangezien de hulp onder de Jeugdwet vaak duurder is dan onder de Wmo 5. De monitor roept de vraag op – waar gaan we op letten en waar willen we bijsturen? Hoe komt het dat de monitor geen kwalitatieve gegevens bevat? Denk aan: ervaring cliënten, tevredenheid professionals. Op dit moment vinden wij deze Monitor te mager. We spraken met de WMO adviesraad en zij zijn het met ons eens dat het een goed idee is om eerst met elkaar in gesprek te gaan over een monitor waarmee we goed resultaten kunnen meten en volgen.
6. We moeten 30 miljoen bezuinigen, maar die gaan we lijkt ons natuurlijk uitsmeren over het hele gemeentebeleid, kan ik me voorstellen… Al lijkt het alsof we nu ombuigingsvoorstellen van 30 miljoen voor sociaal domein alleen krijgen. Kan de wethouder daar iets meer over vertellen? 7. Kan de wethouder de toezegging doen dat we een tijdspad ontvangen met een uitputtende lijst van de uitvoeringsprogramma’s met wanneer welke uitvoeringsprogramma’s naar de raad komen en wanneer het uitvoeringsprogramma Jeugd dat betrekking heeft op de Hervormingsagenda inhaakt? Deze krijgen we eind deze maand en volgende maand nog in een beeldvormende sessie krijgen.
We begrijpen dat deze onderdelen terugkomen in de uitvoeringsprogramma’s, maar horen graag alvast wat antwoorden. We zien ook graag een tijdsplanning tegemoet met de uitvoeringsprogramma’s, waarbinnen we voldoende inzicht krijgen in de keuzen die gemaakt gaan worden en hoe en welke afspraken we gaan maken? De Monitor is te mager. We stellen een ronde tafelgesprek voor met de WMO adviesraad om nog eens naar de monitor te kijken met de vraag welke vragen willen we terugzien op basis waarvan we kunnen volgen, bijsturen en beleid kunnen maken waar de inwoner in centraal staat.
Wethouder Chris van Benschop: De Inloopplekken zijn geen Ontmoetingsplekken, maar zitten bijvoorbeeld op scholen of op andere plekken in de wijk. Is outreachend werk. Wel komt er 1 Centraal Wijkteam, in De Driesprong. Maar pas als er voldoende Inloopplekken zijn. Dordrecht Sociaal heeft alle kennis. De mensen met een vraag moeten goed terecht komen bij degene die kan helpen. Maatwerk blijft mogelijk.
Wethouder Peter Heijkoop: Als Bestaanszekerheid er niet is, is dit een recept voor ellende. Organisaties moeten zich meer met elkaar verbinden. Participatiewet wordt structureel hervormd.
Wethouder Rik van der Linden: De overgang van 18- naar 18+ geeft problemen. Gemeenten gaan zich committeren om plannen te maken hoe hiermee om te gaan. Ook Dordrecht. Het gaat namelijk niet vanzelf. We gaan ook dit aspect uitwerken in de Verordening.